Tuesday, October 13, 2009

Tertambah alif...

Salam alaik..Hari ni,aku nak kongsikan satu pengalaman aku..pengalaman yang aku nk crite ni...mase duk dekat CFS IIUM le...mase tu lepas perikse mid term..
Pada suatu hari,ustaz aku ni..rite kertas bahasa arab dalam kelas...
aku dah berdebar..sebab ustaz sebut sorang2 punyer kesalahan..
tibe2 giliran aku punyer kertas
ustaz rait..
aku semakin berdebar..dah tau..memang ade yang xkene..
dan... tber2 ustaz sebut la kesalahan aku..
punyerlah malu...
kesalahan yang amat bodoh sekali...haha
tapi xpe aku dengar jugak...satu kelas gelak kat aku...ngan ustaz2 sekali gelak bace karangan aku..
mane tak nyer aku tersalah tambah alif di perkataan darojat..jadi biler bace jadi maksud basikal
sedangkan aku maksudkan perkataan tu..darjat...ayat yang aku nak maksudkan sepatutnya 'Allah akan mengangkat darjat org2 yang berilmu'....
.tapi maksudnyer telah bertukar menjadi 'Allah akan mengangkat basikal org2 yang berilmu'
hahahaahahaha
tu lah..pengajaran dari sini...jgn pakat tulih jer ikut sedap jer...makne pun jadi tunggang langgang
cube bayangkan kan kalu aku wat kluar buku...kalu aku tulis gitu,dengan tersilap satu perkataan pun dah memeningkan ramai orang..
haish,mira2..
pengalaman tu memang membuatkan aku lebih berhati2..supaya tidak membuat lagi kesalahan seperti itu..ihihi

No comments: