Friday, October 29, 2010

(part 2 )MYDIN الرحلة إلى


 Assalamualaikum...kali ni lagi sekali sy nk kongsi ngan antum gmbor  yg sempat saya amek mase gi meden ngan cik mukhlisotin baru2 ni..so..sambil2 tgok gambar tu moh laa kita tamboh vocab...sambil makan kita minum air..eh..x x...salah tu...sambil menyelam minum air...sbb air kat kedai mahal sngt..hoho...k sblum saya mengarut dgn lebeh panjang..silalah jemputlah tgoklah bacalah(banyak tak fiil amar sy gune..hihi..)entry yg baru ni...


لَيْمُون

بَرْكُولِيُّ




خِيَارُ اليَبَان




كُرْكُمْ




طَمَاطِم




فِلْفِلٌ 


حَنْظَلٌ، خِيَارُ مُرٍّ




زَنْجَبِيْل




الفلفل الحلو



الفِلْفِل الحلو




جَزَرٌ


بَصَلٌ أَخْضَرُ


الْكَزْبَرَّةٌ


القَوَاقِع مص
(sebenarnyer aku carik dalam kamus tak jumpa..
jumpa siput ja...siput sedut xjumpa..
last2 gune google translator..
tak tau laa betol ke x..
yg perkataan last tu pun xreti nk sebut cene..ade shbt2/ustaz2 yg tau x??)

*dlm kamus oxford yg aku tgok مَصَّ ، يَمُصُّ ertinya sedut

Tafsir al Hujurat part 2

الحمدلله...
Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana limpah kurnianya dapat lagi kite bersame-same berkongsi sedikit ilmu di dalam blog ini moga2 mendapat manfaat bersama, InsyaAllah..Pada beberapa hari yg lepas kalu xsilap saya kite telah membincangkan tentang gambaran awal yang kite akan ceritekan serba sedikit tafsiran surah ini. Kali ini kite akan berbincang bersama tafsiran surah al-hujurat daripada ayat 1-5. Moga-moga kite mendapat sedikit manfaat daripadanya, insyaAllah…
يأيها الذين ءامنوا لا تقدموا بين يدى الله ورسوله واتقواالله إن الله سميع عليم
1. Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memutuskan sesuatu perkara di hadapan Allah dan RasulNya (dari apa yang diputuskan oleh Allah dan RasulNya) dan bertakwalah kamu semua kepada Allah, sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
Allah S.W.T telah berfirman dalam ayat ini bahawa sebagai orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya hendaklah taat kepadaNya dan utusanNya. Janganlah sesekali melanggar atau mendahului hukum-hukum Allah dan sabda junjungan besar kite Nabi Muhammad S.A.W yang merangkumi urusan dunia dan agama. Rasulullah telah berpesan supaya taat segala perintah Allah S.W.T kerana Dialah yang layak disembah dan Dialah yang sepatutnya kite mengabdikan diri kepadaNya seluruh jiwa raga kite.
Terdapat banyak sebab nuzul ayat ini dan antaranya ialah yang diriwayatkan oleh Abi Malikah, menurut Abdullah b. Zubir iaitu terdapat satu rombangan yang datang untuk menemui Rasulullah S.A.W. Rombongan tersebut dari kalangan Bani Tamim. Belum sempat baginda Rasulullah keluar untuk menemui mereka, telah berlaku pertelingkahan antara Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar mengenai pelantikan ketua di kalangan Bani Tamim yang baru sahaja masuk Islam. Saidina Abu Bakar mencadangkan supaya melantik Al-Qaqqaq bin Mukbid tapi Saidina Umar mencadangkan Al-Qaraq bin Jabas sebagai ketua. Perselisihan ini menyebabkan suara mereka terangkat tinggi tanpa mereka sedari. Oleh kerana itu Allah menurunkan ayat ini bahawa janganlah mendahului allah dan RasulNya dalam membuat sebarang keputusan.
Terdapat dalam satu kisah di mana Rasulullah pada ketika itu sangat uzur dan meminta Saidina Abu Bakar untuk menjadi imam solat, sabdanya:
مروا أبا بكر فليصل بالناس
Maksdunya: suruhlah Abu Bakar menjadi imam untuk bersolat kepada orang ramai.
Maka Saidatina Aisyah berkata kepada kepada Habsyah:
قولي له إن أبا بكر رجل أسيف وإنه متى يقم مقامك لا يسمع الناس من البكاء، فمر عمر فليصل بالناس
Maksudnya: “katakanlah kepada Rasulullah S.A.W, sesungguhnya Abu Bakar seorang yang amat mudah bersedih apabila membaca Al-Quran, sekiranya dia menangis dalam solat, dia tidak boleh memperdengarkan bacaan Al-Quran itu kepada orang ramai yang bersolat di belakangnya”, lalu saidatina Aisyah mencadangkan supaya Umar yang menjadi imam untuk solat.
Maka mereka pergi bertemu dengan Rasulullah dan Rasulullah S.A.W bersabda:
إنكن لأنتن صواحب يوسف، مروا ابا بكر فليصل بالناس
Maksudnya: “sesungguhnya kamu wahai perempuan sama seperti dengan perempuan-perempuan yang telah memfitnah Nabi Yusuf as, suruhlah abu Bakar menjadi imam kepada orang ramai.”
Daripada peristiwa-peristiwa ini dapat kite simpulkan bahawa kite tidak boleh sesekali melanggar perintah Allah dan Rasul kite. Kite lihat bagaimana 2 kisah ini bukanlah orang-orang biasa yang mendahului Allah dan RasulNya, iaitu Abu Bakar, Umar dan isteri Rasulullah sendiri yang melakukan sedemikian. Mereka bukanlah sengaja melakukan perkara sedemikian dan bila mana turunnya ayat ini, mereka akur dengan perintah Allah tuhan semesta alam dan junjungan mulia Muhammad S.A.W.
Tetapi dunia sekarang bukan setakat melanggar perintah Allah, malah dihina segala suruhan Allah dan mempertikaikan hukum-hukum yang telah disyariatkan kepada kite. Kite melihat bagaimana satu golongan yang mempertikaikan hukum hudud dan mengatakan bahawa hudud adalah hukuman yang lapuk, yang ketinggalan zaman. Jelas ini membuktikan bukan sahaja melanggar perintahNya malah dihina dan mempersendakan hukum-hukum yang telah diturunkan kepada kite. Allah telah berfirman bahawa JANGAN MENDAHULUI ALLAH DAN RASULNYA, ayat ini jelas menunjukkan bahawa melanggar perintahNya pun tidak boleh, dilarang oleh Islam apatah lagi kite menghina hukum-hukum Allah. Siapalah kite untuk menghina hukum-hukum yang memang cukup sempurna bagi manusia. Yang mana hukum-hukum memang bersesuaian sepanjang zaman. Hendaklah kite patuh dan taat akan segala perintah Allah dan janganlah kite termasuk dalam golongan yang melnggar perintah Allah malah mempersendakan agama kite yang tercinta ini. Ingatlah, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Maha Mendengar. Allah mengetahui segala yang kite ungkapkan, segala yang kite buat sama ada kite menghina hukumNya, melanggar arahanNya, melaksanakan perintahNya. Kite tidak boleh lari daripadaNya kerana Dia mengetahui segala apa yang manusia lakukan di atas muka bumiNya.
Allah berfirman lagi:
يأيها الذين ءامنوا لا ترفعوا أصوتكم فوق صوت النبي ولا تجهروا له بالقول كجهر بعضكم لبعض أن تحبط أعملكم وأنتم لا تشعرون
2. Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu mengangkat suara kamu melebihi suara Nabi, dan janganlah kamu menyaringkan suara (dengan lantang) semasa bercakap dengannya sebagaimana setengah kamu menyaringkan suaranya semasa bercakap Dengan setengahnya Yang lain. (larangan Yang demikian) supaya amal-amal kamu tidak hapus pahalanya, sedang kamu tidak menyedarinya.
Sebab nuzul ayat ini adalah salah satu peristiwa yang berlaku perselisihan pendapat antara Abu Bakar dan Umar yang telah saya ceritakan tadi. Selepas turunnya ayat ini, merekaa berasa bersalah dan menggunakan suara yang sangat lembut dan perlahan.
Sesetengah ulama’ pula member pendapat bahawa yang mengangkat suara tinggi ialah daripada kabilah yang datang itu sendiri (Bani Tamim) kerana itulah cara mereka. Bergaul secara kasar sesame sendiri dan meninggikan suara sesame mereka walaupun Rasulullah ada bersama mereka.
Ini adalah antara perangai orab arab badwi yang suka memuji kabilah mereka sendiri dan mengatakan kabilah mereka lebih baik daripada kabilah yang lain. Al-Aqraq bin Jabas bersyair memuji kabilah mereka dengan syairnya. Setelah itu, syair mereka di jawab oleh penyair Rasulullah Hassan bin Thabit yang berbunyi:
بنى دارم لا تفخروا إن فخركم يعود وبالا عند ذكر المكارم هبلتم علينا تفخرون وأنتم لنا حول من بين ظئر وخادم
Maksudnya: “Bani Daram, janganlah kamu bermegah, sesungguhnya kemegahan kamu akan bertukar menjadi kehinaan ketika mana mengingati akan kemuliaan yang sebenar. Kamu ketika menyebut alangkah tahunya kamu akan hal kami, kamu bermegah sedangkan kamu adalah hamba-hamba sahaya kami di antara pemberi belas kasihan dan pemberi khidmat bakti.”
Apabila Bani Tamim mendengar syair Hassan bin Thabit, mereka lalu berkata:
خطيبهم أخطب من خطيبنا وشاعرهم أشعر من شاعرنا
Maksudnya: “Ahli pidato mereka lebih handal dari ahli pidato kia, dan penyair mereka lebih handal dari penyair kita.”
Mereka bercakap dalam keadaan nada suara yang kuat. Oleh kerana itu, Allah menurunkan ayat ini supaya jangan meninggikan suara lebih daripada suara nabi. Allah mengajar kita supaya beradab dengan KEKASIHNYA yang dicintai. Dan ingatlah bukan ketika Rasulullah hidup sahaja kita perlu menjaga adab terutama tidak meninggikan suara, baginda wafat pun perlu kita menjaga adab kita dengan baginda malah larangan mengangkat suara pun perlu dilakukan apabila kita mendengar hadis-hadis nabi dibacakan oleh sesiapa sekalipun. Sebagaimana kita disuruh diam ketika mendengar bacaan Al-Quran, seperti itu jugalah kite dilarang meninggikan suara ketika hadis-hadis nabi dibacakan serta tidak berpaling kerana sabda baginda itu juga datang daripada Allah S.W.T.
Seandainya kita melanggar larangan ini, akibatnya hilanglah amalan atau tidak diterima kita kerana kita tidak berakhlak dengan Allah dan KEKASIHNYA.
Seterusnya Allah berfirman dalam ayat yang seterusnya:
إن الذين يغضون أصوتهم عند رسول الله أولئك الذين امتحن الله قلوبهم للتقوى لهم مغفرة وأجر عظيم
3. Sesungguhnya orang-orang Yang merendahkan suaranya semasa mereka berada di sisi Rasulullah (s.a.w), - merekalah orang-orang Yang telah dibersihkan Allah hati mereka untuk bertaqwa; mereka beroleh keampunan dan pahala Yang besar.
Ayat ini menunjukkan bahawa bagi orang-orang yang merendahkan suaranya di sisi Rasulullah, mereka akan diberi ujian oleh Allah taala untuk melengkapkan diri mereka dengan sifat taqwa. Seperti mana Abu Bakar apabila beliau mendengar firman Allah supaya jangan meninggikan suara, beliau berkata:
والله لا أرفع صوتي إلا كأخى السرار
Maksudnya: “Demi Allah, aku tidak akan meninggikan suara aku melainkan aku bercakap seperti bercakap kepada orang yang hendak diberikan sesuatu rahsia.”
Hebat sifat-sifat sahabat nabi yang begitu taat dan patuh akan perintah Allah S.W.T. Allah memuji mereka dan mereka itulah berjaya dengan ujian Allah kerana mereka bertaqwa kepadaNya. Allah juga menyebut dalam ayat tersebut bahawa mereka telah mendapat keampunan dan mendapat pahala yang besar kerana taat dan patuh denagn perintahNya dan menunjukkan akhlak yang mulia. Adakah kita tidak mahu menjadi salah seorang hamba yang bertaqwa kepada Allah, taat segala perintahNya, menjauhi segala laranganNya? Sedangkan para sahabat yang begitu hebat imannya pun merasakan diri mereka masih lagi jauh dari Allah sedangkan sebagaimana kita tahu amalan mereka cukup hebat di sisi Rasul tercinta dan dipuji oleh Allah atas sikap mereka yang cukup taat akan perintahNya. Kita sebagai hamba Allah, umat Nabi Muhammad di akhir zaman sepatutnya melakukan banyak amal soleh, taat dan patuh segala suruhanNya dan jauhi laranganNya. Moga-moga kite mendapat keampunan daripada Rabbul Jalil.
Seterusnya Allah berfirman lagi dalam ayat seterusnya:
إن الذين ينادونك من وراء الحجرات أكثرهم لا يعقلون
4. Sesungguhnya orang-orang Yang memanggilmu dari luar bilik-bilik (tempat ahlimu, Wahai Muhammad), kebanyakan mereka tidak mengerti (adab dan tata tertib).
Islam mementingkan adab. Adab menunjukkan sikap atau perangai seseorang itu dalam kehidupan mereka. Allah S.W.T menurunkan ayat ini mengikut riwayat Mujahid dan beberapa orang ulama’ lain atas peristiwa kedatangan orang Badwi Bani Tamim seramai 19 orang dengan bertujuan untuk memeluk Islam dengan menunjukkkan sikap yang kurang baik kepada Rasulullah S.A.W. Apabila mereka sampai di masjid Nabi, mereka memanggil Nabi dengan suara yang kasar dan kuat serta panggilan : “Ya Muhammad, keluarlah, kami datang hendak berjumpa dengan kamu.” Panggilan seperti ini sememangnya tidak layak mereka lakukan terhadap junjungan mulia itu sedangkan mereka sepatutnya memanggil dengan panggilan yang baik dan mulia seperti “ Ya Rasulullah, Ya Nabi Allah” dan sebagainya. Mereka tidak boleh memanggil Nabi seperti mereka memanggil kawan-kawan mereka dengan panggilan yang kurang beradab dan nada yang kuat.
Kebetulan pada ketika itu Rasulullah tengah berehat dan terkejut dengan laungan yang kuat yang ditujukan kepadanya. Sepatutnya waktu tersebut baginda Rasulullah berehat tetapi diganggu dengan laungan tersebut, laungan orang yang tidak memahami adab-adab Islam. Mereka telah menunjukkan akhlak dan sikap yang kurang baik terhadap Rasulullah. Oleh sebab itu, Allah S.W.T menyebut “kebanyakkan mereka itu terdiri ddaripada orang yang tidak mengerti” yang membawa maksud mereka tidak memahami adab-adab dan akhlak-akhlak yang baik dalam Islam terutama dengan baginda Rasulullah S.A.W. Oleh yang demikian, kta sepatutnya mengamalkan akhlak-akhlak yang mulia serta adab-adab Islam yang baginda telah ajar kepada kita baik sesame manusia dan sesame makhluk Allah di bumi. Malah akhlak dengan baginda pun sepatutnya kita kena jaga walaupun baginda telah wafat sekalipun. Adakah kita hendak menjadi seperti orang Badwi yang terkenal dengan sikap yang kurang baik sedangkan mereka ketika itu tidak memahami lagi tentang Islam. Muhasabahlah diri sahabat-sahabat sekalian…
Ayat seterunya pula:
ولو أنهم صبروا حتى تخرج إليهم لكان خيرا لهم والله غفور رحيم
5. Dan kalaulah mereka bersabar menunggu sehingga Engkau keluar menemui mereka, tentulah cara Yang demikian lebih baik bagi mereka; dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Ayat ini merujuk kepada orang arab Badwi tersebut jika sekiranya mereka bersabar menunggu baginda yang mulia itu keluar menemui mereka, itulah yang paling baik dan berakhlak sekali. Allah S.W.T boleh melakukan apa-apa sahaja kepada mereka yang tiudak beradab dengan Rasulullah sama ada membisukan mereka serta mendera mereka akan tetapi Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Tujuan terjadi peristiwa ini adalah untuk menjadi pengajaran buat mereka. Belajar daripada kesilapan yang telah mereka lakukan lebih baik kerana atas perkara ini mereka akan lebih mudah ingat untuk tidak mengulanginya sekali lagi. Cara mendidik ini lebih berkesan daripada tidak pernah melakukan kesilapan, seseorang itu akan mudah lupa atas tindakan yang dilakukan.
Sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang kepada hambaNya, Moga-moga kita mendapat banyak pengajaran daripada ayat 1-5 daripada surah al-Hujurat. insyaAllah kita akan berbincang lagi pada sesi yang lain. Sebarkanlah kepada sahabat-sahabat yang lain ye…
السلام عليكم.....


copy paste from blog Muhammad Firdaus

Wednesday, October 20, 2010

Amira Lari Rumah???

Assalamualaikum...kaifa halukum?? entum bikhier?? ana alhamdulillah...al yaum uridu an ajri minal bait.ahaha..xdelah..mira sedang merepek...untuk pengetahuan smua..kalau yg xnk tahu xpelaa..(isk isk)
sy mahu pergi kerumah mukhlisotin hari ini...semalam die telah ke rumah saya..tapi..sy x di izinkan Allah nk teman die..huhu.maaf mukhlis..so...arini saya mahu pergi rumah dia...nak bawak laptop bersama berukband yg baru dibeli ni...jubah n bju tido juga tidak dilupakan....saya mahu membawa diri ke rumah shbt sy ni...hihii...tapi saya sebenarnyer bukan nak lari rumah pon...hihi..Tajuk post kali ni saje jer...tiru tagline ala2 metro gitu..supaya surat kabar laris..mesti korang pun tertarik nk bace kan..hihihi perasan..hehe...perut dah berkonsert...lapor rase..baju tak gosok lagi, nk p jap lagi...so...sblom saya mengakhiri tulisan saya pagi ni...ingin saya berkongsi dgn sahabat2 saya semua 2 hadis tentang menziarahi shbt...


Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. bahawasanya ada seorang lelaki berziarah kepada seorang saudaranya di suatu desa lain, kemudian Allah memerintah seorang malaikat untuk melindunginya di sepanjang jalan – yang dilaluinya. Setelah orang itu melalui jalan itu, berkatalah malaikat kepadanya: “Ke mana engkau menghendaki?” Orang itu menjawab: “Saya hendak ke tempat seorang saudaraku di desa ini.” Malaikat bertanya lagi: “Adakah suatu kenikmatan yang hendak kau peroleh dari saudaramu itu?” Ia menjawab: “Tidak, hanya saja saya mencintainya kerana Allah.” Malaikat lalu berkata: “Sesungguhnya saya ini adalah utusan Allah untuk menemuimu – guna memberitahukan – bahawa sesungguhnya Allah itu mencintaimu sebagaimana engkau mencintai saudaramu itu karena Allah.” (Riwayat Muslim)



Dan dalam hadith yang lain yang juga diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. , katanya: “Rasulullah s.a.w. bersabda: “Barangsiapa yang meninjau orang sakit atau berziarah kepada saudaranya kerana Allah, maka berserulah seseorang yang mengundang-undang: “Engkau melakukan kebaikan dan baik pulalah perjalananmu, serta engkau dapat menduduki tempat dalam syurga.”


 Hari ini juga...result kluar..sngtlah berdebar..smoga kita sama2 mendapat kputusan yg cemerlang.aaamin...

Tuesday, October 12, 2010

Pemutihan Intima'

Assalamualaikum...hari ini..saya ingin berkongsi sedikit ilmu yg sy dpt semasa menghadiri ijtima' tarbawi di terengganu baru2 ni..input yg saya dpt ini direct daripada ustz Nasrudin bin Hassan at Tantawi...beliau menekankan tentang pemutihan intima'..mengapa kita intima' dalam sesuatu jemaah/parti??
Bagi saya, nilai Intima' kita menentukan keupayaan kita untuk untuk terus bertahan di dalam sesebuah jemaah dan keupayaan kita dalam menghadapi sesuatu masalah yang dihadapi dlm jemaah.
Sedikit input yg ingin saya kongsikan kepada sidang peminat blog sy..hiihi.... ialah jenis2 intima' yg ade...

Antara Intima yang salah 

1. Intima' Syakhsi 

Intima' Syakhsi ialah penglibatan kerana kita minat pada individu tertentu..sebagai contoh seseorang itu melibatkan dirinya ke dalam jemaah itu kerana terlalu minat pada si A. Kemudian apabila si A meninggalkan jemaah itu..maka dia juga turut mengikut sama jejak langkah si A...

2. Intima' Maslahi

Intima' Maslahi ialah penglibatan kita kerana ingin mencapai sesuatu bersifat peribadi...seseorang itu menjadikan sesebuah jemaah sebagai batu loncatan/stepping stone sahaja..jika apa yang ingin dikecapi oleh individu tersebut tidak tercapai maka tanpa berfikir panjang individu itu terus meninggalkan jemaah yg diintima'kannya itu....

3.Intima'  Gharawi 

Intima' Gharawi pula ialah penglibatan kerana kecenderungan..sebagai contoh seseorang yg suka memakai kopiah, menyertai sesuatu jemaah kerana kebanyakan ahli itu memakai kopiah....maka dia pun melibatkan dirinya ke dalam jemaah itu...


4.Intima' Irtijal

Intima' Irtijal  pula ialah penglibatan seseorang itu kerana mak atau ayahnya melibatkan diri dalam sesebuah jemaah..


dan intima' yg sebetulnya pula ialah Intima' Aqidi...

Intima' Aqidi ialah penglibatan berdasarkan aqidah yg betul dan keyakinan yg mendalam berdasarkan petunjuk Allah SWT.. Apabila apa pun masalah yg berlaku di dalam sesebuah jemaah itu..maka individu itu tidak terus meninggalkan jemaah yg diintima'kannya...Individu inilah yg ingin menegakkan syariah Allah di muka bumi ini..dan yg ingin mendaulahkan negara kita dimuka bumi ini...


Intima' yg manakah kita?? marilah kita bersama2 melakukan pemutihan intima'..

wallahua'lam..

Hiwar bahagian 2

Assalamualaikum..sahabat2 sume..sudah lame sy tak tulis kan...asik copy paste dr blog org jer...huhu..maaf ye kepada peminat setia blog sy...acecece...haha...perasan~~..kali ni..nk kongsi hiwar yg sy amek dr pocket size book kluaran skolah sy sendiri...-الحوارات اليومية -everyday conversation...buku yg sama sy gune hiwar bhgian 1 tu..buku kecik ni..mengandungi perbualan pelbagai situasi...nipis jer buku ni..tp best.untuk plajar yg kureng vocab mcm sy ni..n yg nk rs practice dlm kehidupan seharian pun bleh..bleh practice ngan kawan2,lecturer/ckgu,mak,ayah,adik beradik,tok,nenek,sape2 laah..kalu xde partner..ckp laa sorang2...xslah kot..huhu..


SITUASI PERTAMA

التَّحَدُّثُ عَنِ الاِمْتِحَانِ
Talking about exams

 جو : أَيُّ مَادَةٍ سَنَمْتَحِنُ غَدًا ؟
 Ju : What papers are we having tomorrow?

نور : في رَأْيِيْ مادةُ الْفِيْزِيَاءِ لِلْوَرَقَةِ الأُوْلَى في الصَّبَاحِ والرِّيَاضِيَاتِ الإِ ضَافِيَّةِ للوَرَقَةِ الثَّانِيَةِ في المَسَاءِ
Nor : I think Physics 1 in the morning and Additonal Maths 1 in the afternoon.

 جو : حسنًا، شكْرًا
Ju  : Okay! Thank you.


SITUASI 2


التحدث مع الأصدقاء
Talking among friends.

فيزال : يَا شَهْمِيْ، إلى أين تذهبُ ؟
Faizal : Syahmi, where are u going?

شهمي : أَذْهَبُ إلى المكتبة. أَتَرْغَبُ في مُصَاحَبَتِيْ لِلذِّهَابِ مَعِيْ ؟ 
Syahmi : I'm going to the library.Would you like to come along?


فيزال : لا شكرًا. لقد تَعَهَّدْتُ معَ مُنِيْرٍ لِكِتَابةِ الْوَاجِبَاتِ الْمَنْزِلِيَّةِ في الفصلِ. على كلَّ حالٍ شكرا جزيلا  
Faizal : No, I don't think so. I promised to do our homework with Munir in class. Thanks anyway.


Ok....sampai disitu saje...nanti sy letak hiwar lain plak yer...yg senang2 blake...

Monday, October 11, 2010

Tafsir al Hujurat


 بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, bersyukur kehadrat Allah S.W.T kerana dengan izinNya dapat lagi hamba yang lemah ini diberi kekuatan unuk menulis di blog yang tercinta ini. Moga-moga penulisan saya ini akan membuatkan para pembaca mendambakan cinta yang paling hakiki yang kekal abadi iaitu Rabbul A’lamin, Allah S.W.T. Mengapa saya mengatakan demikian?? Saya mengatakan demikian kerana saya ingin berkongsi sedikit ilmu dengan sidang peminat blog sekalian berkenaan salah satu surah dalam Al-Quran iaitu surah Al-Hujurat. Apakah perkara-perkara yang Allah S.W.T telah sampaikan pada kite melalui Junjungan Besar kite Nabi Muhammad S.A.W 1400H yang lalu. Di sini kite akan rungkai bersama-sama tafsiran surah ini dengan berdasarkan tafsiran ulama’-ulama’, hadis-hadis supaya kite memahami dengan lebih mendalam surah ini. Moga-moga melalui wasilah ini kite akan menginginkan dan mendambakan cinta Ilahi yang tidak tolok bandingnya.

Untuk pengetahuan semua, tafsiran ini bukanlah saya menafsir sendiri mengikut hawa nafsu saya akan tetapi saya mendapat input ini daripada seorang Tok Guru yang tidak asing lagi dalam dunia gerakan islam di Malaysia. Saudara saudari boleh membeli buku Tafsir surah Hujurat untuk mengetahui lebih lanjut tafsiran surah ini. Huraian dalam buku ini sangat menarik kerana penulis buku tersebut mengaitkan sedikit tentang isu-isu yang berlaku dalam kehidupan pada hari ini.

Pada bahagian pertama ini saya ingin menceritakan secara gambaran tentang surah ini. Surah Al-Hujurat ini merupakan suatu manhaj pembentukan dan penyatuan umat. Juga ia merupakan suatu kaedah pendidikan yang diajar oleh Allah S.W.T kepada orang-orang beriman. Tarbiyah daripada Allah S.W.T melalui kitabNya Al-Quran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W kepada orang-orang beriman ialah tentang adab seorang mu’min dengan Allah dan RasulNya. Hal ini membawa maksud apabila seseorang ingin mengeluarkan sesuatu hukum atau membuat sesuatu keputusan hendaklah dirujuk kepada kitab Allah yakni Al-Quran dan Hadis Nabi Muhammad S.A.W. Inilah merupakan adab orang mu’min kepada Allah dan RasulNya. Selepas turunnya surah ini tiada seorang mu’min pun yang berani mengeluarkan sesuatu keputusan ataupun menjatuhkan sebarang hukuman setelah mereka merujuk kepada 2 perkara asas umat Islam iaitu Al-Zikru dan Hadis An-Nabawi.
Sabda Rasulullah S.A.W :




روى الإمام أحمد، وأبو داود والترمذي وابن ماجة عن معاذ بن جبل رضى الله عنه – حيث قال له النبي صلى الله عليه وسلم – حين بعثه إلى اليمن : بم تحكم؟ قال : بكتاب الله، قال صلى الله عليه وسلم : فإن لم تجد؟ قال : بسنة رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : فإن لم تجد؟ قال : أجتهد رأيى، فضرب في صدره وقال : الحمد الله الذي وفق رسول الله صلى الله عليه وسلم لما يرضى رسول الله صلى الله عليه وسلم.
Maksudnya:
Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Abu Daud dan Ibn Majah daripada Muaz bin Jabal ra, di mana Rasulullah S.A.W bersabda kepadanya sewaktu baginda menghantarnya ke Yaman; “Dengan apakah kamu akan membuat hukum?” Beliau menjawab: “Dengan Kitab Allah.” Baginda bersabda lagi: “Jika sekiranya kamu tidak mendapatinya dalam kitab Allah?” Beliau menjawab: “Aku akan menghukumkan dengan Sunnah Rasulullah S.A.W.” Baginda bersabda: “Jika sekiranya kamu tidak mendapati dalam Sunnah Rasulullah?” Muaz menjawab: “Aku akan berijtihad dengan pemikiranku (untuk memetik hukum-hukum daripada Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah S.A.W.) Maka Baginda pun menggosok-gosok dadanya serta bersabda: “Alhamdulillah! Allah telah member taufiq kepada perutusan Rasulullah S.A.W yang memuaskan hati Rasulullah S.A.W.” 

Hal ini menunjukkan bahawa ulama’-ulama’ berpendapat sumber hukum dan perundangan Islam ialah Al-Quran, Sunnah dan ijtihad (yang mengandungi ijma’, qias dan lain-lain lagi).
Selain itu, bukanlah sekadar adab dengan Allah dan RasulNya dalam perkara dasar dan hukum, ia juga merangkumi peraturan berbicara dengan Rasulullah S.A.W. Peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T di dalam kitab suciNya ialah tidak mengangkat suara yang tinggi apabila berbicara di hadapan Rasulullah S.A.W. Ini merupakan satu adab yang diajar oleh Allah S.W.T kepada orang-orang yang beriman. Rasulullah S.A.W bukan setakat seorang rasul yang diutuskan bahkan baginda juga seorang ketua negara dan ketua jemaah muslimin. Hal ini menunjukkan satu peradaban dan peraturan berbicara antara ahli dengan para pemimpin. Allah S.W.T telah mengatakan bahawa orang yang tidak mengangkat suaranya di hadapan Rasulullah sebagai orang yang menguji imannya dan takwanya kepada Allah akan tetapi jika sebaliknya maka itu golongan yang kurang akalnya. Oleh sebab itu ada sarjana Islam mengatakan jika seseorang itu mahu menziarahi pemimpinnya hendaklah pada waktu yang sesuia supaya tidak mengganggu waktu rehat mereka untuk mereka menghadapi pelbagai cabaran yang bakal mereka tempuhi nanti.



Surah ini juga memberitahu kepada kite apabila datangnya sesuatu berite hendaklah diselidik dahulu sama ada berite benar atau khabar angin yang cube merosakkan keutuhan sesebuah jemaah islam itu. Banyak peristiwa buruk berlaku dalam jemaah islam disebabkan tidak menyelidik dahulu berite yang tersebar di kalangan mereka. Hal ini akan member satu impak yang sangat negatif kepada keutuhan sesebuah ahli jemaah. Elakkan daripada perkara-perkara ini berlaku dalam sesebuah jemaah islam.


Surah ini juga memberitahu kepada kite supaya mengajak bersatu padu kerana semua orang islam adalah bersaudara walaupun berlainan kulit, warna, keturunan dan sebagainya. Malah seandainya berlaku pertelingkahan hendaklah didamaikan kerana ia membawa kepada rahmat Allah S.W.T. Jika kuat ukhuwwah sesame umat islam, musuh islam tidak berani untuk menghancurkan Islam. Untuk mempertahankan kekuatan jemaah hendaklah seseorang itu tidak membuat tuduhan melulu, memburuk-burukkan orang lain, mempersendakan antara satu sama lain. Ingatlah sebenarnye kite semua adalah same dan yang membezakan antara kite hanyalah takwa. Maka itulah orang yang paling mulia di sisi Allah S.W.T.

Surah ini juga menganjur kite supaya tidak menonjolkan diri tetapi ia menganjurkan keikhlasan, kejujuran dan dan pengorbanan dalam meninggikan kalimah Allah di muka bumi ini. Sifat menonjolkan diri ini bukanlah sifat yang baik untuk diamalkan dan ia juga bukan sifat yang ada pada manusia. Sifat ini merupakan sifat yang tidak elok untuk manusia praktikkan dalam kehidupan sebagai umat islam yang berjuang dalam jalan Allah yang mulia ini.


Setakat ini sahaja tafsir hujurat bahagian pertama, insyaallah kite akan bersambung pada sesi akan datang..Assalamualaikum..

copypaste from blog Muhammad Firdaus - http://firdaus-albahanji.blogspot.com 

Saturday, October 9, 2010

الاجتماع التربوي

  program pertama lepas cuti

dapat bnyk input
best!

-kenangan terindah-