Thursday, November 5, 2009

Banyak Aku xtahu,Hari ni..aku baru tahu yg......

Ari ni aku ade kelas BTQ,Basic Themes Of Al-Quran...
Second Class tapi first lessons,Madam Ariyanti...madam tapi aku selalu tersasul panggil miss sebab muda lagi...mcm xkawin lg..

Aku blajar tajuk pertama iaitu al-Hidayah-Guidance

Pertama skali yg aku br tahu rupa2nya hidayah tu maknenye any guidance or direction that ensures person to reach his objective,though this objective is against the Syari'ah of ALLAH...


Hidayah ade 2 satu hidayah aamah dan khossoh..am dan khas..am,ALLAH bg kat semua org ade...khas pulak Allah akan bg kat sape yg Allah sayang dan sape yg Dia nak...


Faj atan(tibe2),nashrah tanye lah..."madam,how we should say if person ask,if Allah give hidayah khossah,so he would say Allah is not fair becoz He do not give hidayah khossah to all person...? Madam pun jawab lar...."hidayah ni,if we want to get hidayah from Allah,we should have an effort or we have to work to be a better person..InsyaAllah Allah will give it ..bukan datang bergolekkkkkkkkkkk......

yg kedua aku baru tahu yg knp Allah bg suruh lebah buat madu kat tempat tinggi2....rupanya madu ni memrlukan tempat yg tinggi untuk lindungi madu...madu ni kn berada tmpat yg sejuk..


yg ketiga aku baru tahu knp ALLAH buat hives dengan bentuk pentagon bukan bulat sebab kalau pentagon hives lebah ni akan jd kuat dan compact..



yg kempat aku baru tahu yg lebah ni pekak,so biler die nk berhubung atau bercakap dgn lebah2 lain dia akan menari...patutlah aku pernah tgok dalam kartun lebah menari2...




yg kelima aku baru tahu semut ni pandai 4 bahasa...aku pun xde lah boleh ckp sampai bnyk camtu...ni mmg pelik...first time aku dengar


yg keenam aku baru tahu yg biler kucing sakit dye akan makan rumput...jadi kalau tgok kucing makan sakit maknenye dia rumput...eh terbalik...malas plak nk padam..kalau tgok kucing makan rumput maknanye dye sakit...


yg ketujuh aku baru tahu yg spider ade 8 mata...dan sebenarnye spider buta..dia cuma guna sense dia je...hebatnya Allah..Subhanallah...


Mungkin ade yg dah tau semua ni..tapi aku jer kot yg cam xcited sebab baru tau..Aku kagum ngan Allah....yg Maha Bijaksana...Terlalu luas ilmu Allah....bnyk mende aku xtau...








No comments: