Monday, August 15, 2011

Terlupa membaca doa makan


Assalamualaikum..Ramadhan kareem kepada semua pembaca. kaifa halukum? bagaimanakah ramadhan antum kali ini? moga2 puasa kita lebih baik daripada puasa ramadhan pada tahun2 yg lepas.aamiiiin...



baiklah hari ni, aku rasa nk kongsi satu doa kepada semua, iaitu doa apabila kita terlupa baca doa makan.. ramai yg dah tau..tapi kalau ade yg tak tau....xper...since this dua is very short, you can memorize it easily...senang jerkk...macam makan kopok lekor jer~..:P




*ralat pada gambar : spatutnya ade hamzah atas alif tu ..ok ma friend, it should
be like this أوّله


Ada cerita yg aku nk kongsi sket berkenaan doa ni..


Ada sorang sahabat namanya Umayyah bin Makhsyi radhiallahu anh...dia menceritakan ..:

"Pada suatu hari Rasulullah sallallahu alaihi wassalam sedang duduk...kemudia ada seorang laki tengah menikmati makanan dia di depan baginda...Dia xbaca Bismillah...
sampaiiiiilah.....bila makanang die tu tinggal sesuap lagi...barulaaah dia teringat,
lalu masa dia nak angkat suapan terakhir tu ke mulut dia...dia pun baca..:
"Bismillahi Awwaluhu wa aakhiruhu..."

Rasulullah sallallahu alaihi wassalam ketawa sambil bersabda : " Dari ia mula
makan, syaitan telah makan bersamanya..Namun ketika dia menyebut nama Allah...syaitan terpaksa memuntahkan segala isi perutnya..".
(Riwayat Abu Daud dan an-Nasai)


Bila aku bace kisah ni...tersengih aku sorang2....sbb apa? sbb haha...bape kali dok ahu syaitan muntahkan balik apa yg dia makan coz aku bace doa ketika terlupa tu xberjaya dia mengeyangkan perut..hoho......so kawan2...kalau yg dah tahu tu..marilah kita amalkan...hee..ilmu tanpa amal ibarat pohon xberbuah..oyeah~..



lebih baik..kita jangan bagi peluang terus setang kongsi makanan
ngan kita..

Berkata ibnul Qayyim al Jauziyah : " Membaca Bismillah di permulaan makan dan minum dan mengucapkan al-Hamdulillah di akhirnya memberi kesan yg hebat terhadapa manfaat makanan dan menolak kemudharatannya". (Zaadul-Ma'ad, jil. 4, hlm.232)


tp kalu dah terlupa nk buat guane kan..jadi bacelah doa td..supaya syaitan muntahkan balik mknn yg dia mkn tu~...



dan..lagi satu..nape makan ngan tangan kanan?....

Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wassalam : "Bacalah bismillah dan makanlah dengan tangan kananmu dan yang hampir kepadamu."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)




Wallahua'lam.sekadar itu perkongsian saya.buang yg tohor, ambil yg jernih

SELAMAT BERBUKA! SAMA-SAMA KITA ELAKKAN ISRAF. IN SYA ALLAH..

4 comments:

Tenang said...

Salam Alaik!
Kemahh molek la.. best2,syukron mira!
suke la tgok mu nye tulisan kat blog nii =)

نور أميرا بنت أمينورالدين said...

waalaikumussalam..

xde la kemah sngt..bese2 jer..
moga mu dpt manfaat..

mu suka tgok tulisan yg kat post ker yg kat tajuk.huhu...ak suka tulisan blog mu gok....simple.heeh

zuless said...

salam alaik,

"Wallahua'lam.sekadar itu perkongsian saya.buang yg tohor, ambil yg jernih"

tohor tu maksudnya cetek..sy rase awak maksudkan kotor kan?

نور أميرا بنت أمينورالدين said...

w'salam.ye sy silap.syukran.