Thursday, March 25, 2010

Hazaf Hamzah wasol..(حذف همزة الوصل)

Assalamualaikum..
tenang2kan minda..lampir-lampirkan ceria..dengarkan pidato saya..
Berduduknya saya di sini ingin menegaskan bahawa dadah musuh negara..hohoho..pidato dok starang...
Arini (bukan tudung arini),saye bukan nk pidato..
tp saye nk crite sikit bila kita nak hazaf(buang) hamzah wasol...kenal kan hamzah wasol..contoh hamzah wasol terdapat pada kalimah : اسم, ابن dan lain2.
jgn tuko denge hamzah qoto'(همزة القطع) kalu hamzah qoto'...contohnye :أنف, أذن dll..


الشروط لحذف همزة الوصل (syarat2 nak hazaf hamzah wasol)
*dlm ayat yg ade perkataan ibnu sahaja.ابن
1. بين علمين (antara 2 'alam(nama khas)
2. علم الثاني - مذكر ('alam kedua mestilah lelaki)
3.مفرد (tunggal /satu)
4.مباشرة (satu line..)selari..
syarat2 kat atas ni ialah untuk perkataan ibnu jer..ابن ulang skali lagi..


contoh ayat yg ade perkataan ابن dan hamzah wasol padanya dihazaf ,ialah apabila:


1. وقعتا مفردتين بين علمين مباشرين
(terletak dua mufrad antara 2 'alam(nama khas) yg berturut2)lebey kurang gitu r maksud yer )


contoh ayat :
حسن بن محمد

cube tgok dlm ayat ni :
Hasan dan Muhammad tu mufrod
dan die juga name khas..
name khas kedua (iaitu selepas ابن ) pula muzakkar
dan ditulis dlm keadaan 1 line..selari..mubaasyir..
so sebab tu lah bile tulis name tu die hazaf kan hamzah wasol pada بن
(rujuk balik syarat2 kat atas td)
2. إذا دخلت همزة الاستفهام
(Apabila dimasukkan hamzah istifham(hamzah yg bermaksud adakah))
contoh ayat :
أبن عبد الله هناك؟
abna abdullah hunaka?
adakah anak abdullah ade di sana?
so disebabkan ade hamzah istifham itu..maka dihazafkanlah hamzah wasol pada ابن
3.إذا دخلت ياء النداء
(apabila dimasukkan ya annidak..(ya panggilan..yg bermaksud wahai))
contoh ayat : يا بن محمد
yabna Muhammad...
wahai anak Muhammad..
ok yg ni plak bukan kalimah ابن daa...untuk kalimah اسم plak
4. البسملة في أول الأية
basmalah pada awal ayat -sahaja
contoh : بسم الله الرحمن الرحيم
tp kalu ade kat tgh ayat...
contoh :
نبدأ الدرس اليوم باسم الله الرحمن الرحيم
kita mula pembelajaran arini dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani
5. إذا سبقت بهمزة الاستفهام
same mcm no.2 td..
contoh : أسمك محمد؟
adakah nama awak Muhammad?
Contoh2 yg dibawah ini pula ialah apabila hamzah wasol tidak di hazafkan..xdibuang
1.محمد________________
_______________ابن عبد الله
dlm contoh di atas..xhazaf sbb yg kalimah ibnu tu xmubasyir-xsatu line.die sambung line kedua..paham kan??
2.عمر -رضي الله عنه- ابن الخطاب
dlm ayat ni plak ..xdihazaf hamzah wasol tu sbb selepas umar tu ade jumlah i'tirodiyyah(اعتراضية)
nak kenal senang je mesti ade tnda sempang 2 tu..die cam nk jelas kan lagi lah sesuatu perkataan tu..sbb tu dipanggil jumlah i'tirodiyyah..cam dalam ayat ni nk terang sape umar tu..
3.محمد وأحمد ابنا زيد
Muhammad dan Ahmad anak lelaki Zaid
dalam ayat ni plak, xhazaf sbb ingat x kan salah satu syarat nk hazaf mesti mufrod.tp dalam ayat ni Zaid da mufrod tp Muhammad n Ahmad tu xmufrod..2 org..Musanna..so xleh hazaf hamzah wasol..
4.وقالت اليهود عزير ابن الله
dan telah berkata yahudi,uzair itu anak Allah
Salah satu syarat nk hazaf ialah muzakkar..tp Allah bukan muzakkar bukan muannas...so xperlu hazaf...
5.عيسى ابن مريم
Isa anak Maryam
Dlm ayat ni..maryam itu bukan muzakkar..ia muannas.so xleh hazaf lah....gitulah....senang je kaan...
emmm....setakat ni jelah tentang hamzah wasol...kalu de pape saloh tolong betulkan yer..teguran dialu2 kan..demi mengelakkan ajaran sesat berlaku..huhuhu..syukron jazilaan....ilalliqo..wassalam..




6 comments:

Salam Abdullah said...

Salam,

Syukran2. Dapat ilmu baru pagi jumaat barokah ni. Wlaupun perkara senang tp amat berguna.

Satu soalan. Utk ayat ni,

نبدأ الدرس اليوم باسم الله الرحمن الرحيم

Bacaan dia masih ada sebutan hamzah (bi ismillah) atau ditinggalkan (bismillah)?

Syukran ukht~

نور اميرا بنت امينورالدين said...

w'salam.la syukro alal waajib..

alhamdulillah kamu faham.naam senang sbb tu ambe post sining..mudoh org nok paham.huhu..

sebutan die same jer..bismillah.bukan bi ismillah.

sebarkaaaannn...

kumbarian said...

ahsanti!tp bagilah rujukannya,utk ustaz refer..
dan utk kalimah الاستفهام,hamzah wasal bukan qata',kerana ia masdar sudasi..-ust hanif

نور أميرا بنت أمينورالدين said...

eh2..ye lah saye lupe..untuk perkataan الاستفهام tu hamzah wasol..time kaseh ustaz betulkan..saye rujuk buku maharatul kitabah..n maklumat tmbhn tu ustaz rohaizaf yg bagi..xclap saye die amek dlm internet..cube ustaz tny die..huhu..syukron lagi sekali atas teguran

zamir_gshock said...

Assalammuailaikum........nak tnya sikit leh??
Apa maksud " Kalimah As Sobah "

zamir_gshock said...

Assalammualaikum....sya nak tanya sikit leh x ??
Apa maksud Kalimah As Sobah
boleh x sapa2 kat sini boleh terangkan??